Ondernemend

Bougies en gloeibougies voor de auto

Zowel gloeibougies als bougies zijn belangrijke onderdelen die voor de ontsteking in een verbrandingsmotor zorgen. Wat is het verschil? Het korte antwoord is het verschil in het type motor. Bougies zijn alleen te vinden in benzinemotoren, terwijl gloeibougies in dieselmotoren te vinden zijn.

Wat is een bougie?
De bougie is het belangrijkste onderdeel van het ontstekingssysteem. Zonder bougie start uw auto met benzinemotor niet. Kort gezegd is het een elektrisch onderdeel dat zich in de cilinderkop van het motorblok bevindt. Het ontvangt een hoogspanningsimpuls van de bobine. Deze impuls gaat via de bougie naar de elektroden en vormt een elektrische vonk in de spleet van de bougie, waardoor het verbrandingsproces op gang komt.

Wat is een gloeibougie?
Als de dieselmotor warm is of zich in een warm klimaat bevindt, kan hij zonder gloeibougie worden gestart. Dit is te danken aan de relatief hoge temperatuur van de inkomende lucht en de relatief lage ontbrandingstemperatuur van de dieselbrandstof. Bij andere temperaturen is dit echter onvoldoende voor een correcte ontsteking van de brandstoftoevoer, wat tot verhoogde uitlaatgasemissies leidt. De gloeibougie lost dit probleem op. Het is een elektrisch verwarmingstoestel dat in elke cilinder van een dieselmotor wordt geplaatst. Hij zorgt voor een betrouwbare start onder alle weersomstandigheden.

De bougies moeten worden gekozen aan de hand van een aantal parameters, afhankelijk van

– het type ontsteking (batterij, elektrisch, enz.);
– het type voedingssysteem (voeding, inductie, mono- of multipoint-injectie)
– de mate van stimulering van de motor (compressieverhouding en verdichting)
– de werkingsomstandigheden van de motor en de gebruikte brandstoffen (spanningsloos, opgevoerd, supercharged, turbocharged, sport).

Hoe weet u wanneer bougies defect zijn, en het tijd is om ze te vervangen?
Bougies vervangen alleen wanneer ze defect zijn is niet de juiste aanpak. Deze aanpak kan leiden tot motorstoring. Het is belangrijk om het begin van een defecte bougie te voorkomen. Om dit te doen, moet u ten eerste de aanbevelingen van de fabrikant opvolgen, die de timing van het vervangen van bougies regelt. Bijvoorbeeld, de levensduur van standaard single-elektrode bougies is tot 30.000 km, terwijl met multi-elektrode exemplaren kunt u 50.000 km rijden voordat de eerste vervanging.

Wat zijn de belangrijkste symptomen van een defecte bougie?
Ten eerste, als de starter aanslaat wanneer u de motor start, maar er geen ontsteking plaatsvindt, kan dit erop wijzen dat de bougies defect zijn. Het tweede teken van een defect is als de motor schokt tijdens het rijden en het maximale toerental niet haalt. Ten derde, let op het brandstofverbruik en de kleur van de uitlaat. Oververbruik en zwarte rook kunnen ook een gevolg zijn van defecte bougies.

Bougies vervangen
De noodzaak om dringend bougies te vervangen ontstaat vaak in de winter, omdat deze elementen bijdragen tot een temperatuurstijging in de cilinder, die zorgt voor de meest efficiënte ontbranding van het mengsel van brandstof en luchtmassa’s op het moment dat u de motor opwarmt. Als ook maar één van de gloeibougies slecht blijkt te zijn, zal het onmogelijk zijn om de motor te starten. Bovendien maken goede gloeibougies de verstuiving van de brandstofsubstanties in de cilindrische elementen van de auto efficiënter.
Om de bougies van een diesel te vervangen, hebt u een paar gereedschappen nodig, die meestal in de “basis”set zitten: een sleutel, een inbusratel, een schroevendraaier. Idealiter heeft u ook handschoenen, steeksleutels en dopsleutels met verlengstukken en ratelsloten, alsmede tangen en een ruimer. Bovendien moet u grafieten gebruiken dat bestand is tegen hoge temperaturen.
Het is belangrijk te bedenken dat gloeibougies niet duurzaam zijn. U kunt ze tijdens het vervangen gemakkelijk beschadigen – één onvoorzichtige beweging is voldoende. Als u de kaars in het gat van de bougie breekt, zult u later de resten van de contactstaaf moeten uitboren;

Vastlopen en vernielen van de bougie-elementen
Het installeren van bougies van lage kwaliteit, die niet bekleed zijn, leidt tot corrosie en “vastlopen” van de schroefdraad. De bougie komt vast te zitten in de bougieput en soms is het onmogelijk om deze te verwijderen, zelfs met een speciale extractor. In het meest ongunstige geval leidt een dergelijke situatie tot de reparatie of zelfs de vervanging van de cilinderkop.

Welke problemen ontstaan door verkeerd gemonteerde bougies
De negatieve gevolgen van het installeren van de verkeerde bougies kunnen leiden tot ernstige motorproblemen. Dit is altijd al het geval geweest, maar tegenwoordig zijn deze gevolgen bijzonder kritiek en verwoestend. Dit is te wijten aan moderne trends die motoren technologisch geavanceerder en minder repareerbaar hebben gemaakt.

Informatiebronnen:
Bougie informatie van onderdelenshop24.com
Gloeibougie informatie van amt.nl

Dit kan u ook interesseren

Back to top button