Koppelingsset – vervanging is een vak

Geen koppeling gaat eeuwig mee. Zijn vervanging brengt de nodige kosten met zich mee en kost ook tijd. Hij zit in het hart van de motor en om hem te bereiken, moet je nogal wat onderdelen verwijderen. Het kost ook de vakgarage het nodige aantal manuren, en dit zie je terug op de factuur. De installatie van een nieuwe SACHS ZMS Modul XTend koppelingsset verlost je wel van een trillende koppeling en laat je auto weer soepel rijden.

Met het oog op kosten zou je kunnen besluiten, de vervanging in eigen handen te nemen. In principe is de vervanging van de koppeling het vakgebied van de geschoolde monteur. Correcte installatie is van direct belang voor de verkeersveiligheid. De doe-het-zelver dient dan ook altijd als een vakman te werk te gaan. Met een SACHS ZMS Modul XTend koppelingsset is compatibiliteit van drukplaat, koppelingsdruklager en koppelingsschijf gegarandeerd.

Versnellingsbak

Een monteur checkt altijd eerst of vervanging van de koppeling aan de orde is. Sommige symptomen van een defect zijn ook van toepassing op een kapotte versnellingsbak. De vervanging van een koppeling moet onder de veiligste omstandigheden gebeuren. Daarom begint de klus met het afkoppelen van de accu.

De koppeling zit diep in de wagen tussen motor en versnelling in. Hef de auto of in ieder geval de voorkant van de auto op en zet de motor vast alvorens de motorsteunen te verwijderen. Vervolgens moeten de bouten van het vliegwiel worden verwijderd om de motor van de transmissie te scheiden. Misschien is het vliegwiel ook aan vervanging toe. Een versleten koppeling heeft zijn weerslag op andere onderdelen van de overbrenging.

Bussen

De volgende stap is het verwijderen van de koppeling zelf. Na het verwijderen van de bouten die de drukplaat op zijn plaats houden, haalt de monteur deze en koppelingsplaat uit het motorcompartiment, en werpt meteen een blik op de bussen van de ophanging. Als deze versleten zijn, doe je er goed aan deze ook te vervangen. Dan gaat je nieuwe koppelingsset ook langer mee.

Checken voor lekken
Nu dat je een goed zicht op de koppeling hebt, check voor lekken. Transmissievloeistof (versnellingsbakolie) smeert de koppelingsassemblage en vergemakkelijkt het schakelen. Verlies van deze vloeistof kan je auto vernielen.

Vergeet de schoonmaak niet

Wanneer er geen andere problemen optreden, kun je de koppelingsset SACHS ZMS Modul XTend plaatsen. De professionele monteur maakt gelijk de krukas en omliggende onderdelen schoon alvorens hij alles in de omgekeerde volgorde terug schroeft.

Dit kan u ook interesseren

Back to top button