HoofdnieuwsRegionaal

Digitaal ondernemerschap noodzakelijk voor het MKB

DE WESTEREEN – Op donderdag  23 oktober  2014 organiseerde NOFCOM opnieuw de maandelijkse workshop digitaal ondernemerschap in het Bedrijvencentrum Noordoost Friesland in De Westereen. Er waren een 6-tal bedrijven aanwezig: Minicamping Blauforlaet, Waedlampke, De Gastenkamer, Bouwkundig ontwerpburo Tseard Broos, De Frysling en Videre Coaching en Loopbaanontwikkeling. Zij wilden graag antwoorden op de vraag: hoe kan ik als bedrijf de online vindbaarheid verbeteren?

Verschillende type websites
De eerste vraag waar een bedrijf een antwoord op moet zien te vinden is welk type website is geschikt voor mijn bedrijf. In de praktijk kiezen bedrijven vaak voor informatiegerichte websites. Daarnaast zijn er actiegerichte en verkoopgerichte websites. Voor elke type website geldt dat elke pagina duidelijk dient te zijn voor de online bezoeker. Zowel de homepagina als de categorie- en productpagina. De online bezoeker wil bij interesse namelijk iets doen.  Bijvoorbeeld het opnemen van persoonlijk contact, het downloaden van een E-book, het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een digitale nieuwsbrief of het online kopen van een product. In de praktijk blijkt dat slechts 2% van de online bezoekers iets doen op websites.

Verschillende type bezoekers
Elke website dient een 4-tal online bezoekers aan te spreken: competitieve bezoeker (snel, feiten), spontane bezoeker (snel, gevoel), methodische bezoeker (langzaam, feiten) en humanistische bezoeker (langzaam, gevoel). In beelden maar ook in tekst.

Starten met digitaal ondernemerschap
Een zoekwoordenonderzoek is de eerste stap waarmee bedrijven een start kunnen maken met digitaal ondernemerschap. De vervolgstappen zijn dan: zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, sociale media, affiliate marketing en emailmarketing.  Het starten met digitaal ondernemerschap is mogelijk in samenwerking met NOFCOM.

Noordoost Friesland.nl
Deze regionale website stimuleert de online vindbaarheid van de bedrijven in de regio Noordoost Friesland. Momenteel zijn er ruim 1800 bedrijfsprofielen die op basis van zoekwoordcombinaties (product / dienst) vindbaar zijn binnen de site, maar ook via Google. Volgens de vertegenwoordigers van het Gastengilde past het regioportaal Noordoost Friesland uitstekend in Stichting Regiomarketing Toerisme Noordoost Friesland.

NOFCOM.nl
NOFCOM is een leerbedrijf van ROC Friese Poort. Deelnemers van Marketing & Communicatie bieden praktische en digitale ondersteuning om de online vindbaarheid van websites en webshops van MKB bedrijven te verbeteren. Emile de Graaf is uw persoonlijke adviseur.

 

Dit kan u ook interesseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button