HoofdnieuwsRegionaal

Extra busritten regio Dokkum

KOLLUM – De provincie Fryslân koopt extra busritten in bij Arriva voor verschillende lijnen, die op het platteland rijden. Dit initiatief komt na gesprekken met diverse dorpsbelangen. Er zijn buslijnen die ’s ochtends niet goed aansluiten op de schooltijden en ’s middags helemaal niet rijden. Vanaf 1 april past Arriva structureel de dienstregeling aan. De urgente problemen proberen de provincie en Arriva eerder op te lossen. De komende weken volgen er meer gesprekken met de dorpsbelangen waar het openbaarvervoer flink is gekrompen.

Gedeputeerde Kramer: “Bern fan it plattelân kinne aanst feilich en waarm mei de bus nei skoalle, om’t dy better oanslút by de skoalletiden. Minsken dy’t moarns of middeis yn de gruttere plakken wêze moatte, fine aanst altyd in bus dy’t harren tusken de middei ferfiere kin. Brûk dy bussen, soe ik sizze, want lege bussen ride litte, is yn dizze tiid werklik te djoer wurden.”

Maatwerk voor buslijnen
De provincie is momenteel in gesprek met diverse dorpsbelangen over de bustijden. Sommige busritten sloten niet goed aan op de schooltijden. Dorpsbelangen gaven ook aan dat het problemen geeft op het platteland wanneer er door de week helemaal geen bussen rijden tussen 9.00 uur en 15.00 uur. Dat wordt dus nu verbeterd. De tijdsruimte waarin er geen busvervoer is, is veel kleiner geworden. Het gaat dan om de lijnen 22 (Warten – Leeuwarden), 33, (Franeker – Sneek), 52 (Dokkum – Anjum – Dokkum), 54 en 60 (Holwerd – Dokkum). Per lijn zijn de oplossingen verschillend. Elke buslijn heeft specifieke kenmerken en daarom levert de provincie samen met Arriva en dorpsbelangen maatwerk.

Dienstregeling aanpassen
Arriva kan de eerste aanpassingen structureel per 1 april in haar dienstregeling aanpassen. Geprobeerd wordt om urgente problemen eerder op te lossen. Die wijzigingen worden via de website van Arriva (www.arriva.nl) gepubliceerd. De provincie is ook bereid om meer extra ritten op de buslijnen in te kopen, als zich elders urgente problemen voordoen. Het laten rijden van extra bussen kost de provincie enkele tonnen op jaarbasis. Het ‘knelpuntengeld’ is beschikbaar uit de financiële ruimte die de provincie overhield van de aanbesteding.

Dit kan u ook interesseren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button