Ondernemend

Geen advertenties voor loodgieters op Google. En nu?

Je hebt het vast wel meegekregen in het nieuws dat betaalde advertenties van loodgieters vanaf 22 februari compleet geweerd worden door zoekmachine Google. Dit geldt overigens niet alleen voor loodgieters, slotenmakers gingen deze beroepsgroep al voor en wellicht zullen er nog wel beroepsgroepen zijn die gaan volgen. Maar waarom is dit en hoe vind je dan een goede loodgieter als de leidingen ineens zijn gesprongen? En hoe zorg je er als loodgieter voor dat je toch wordt gevonden als de nood aan de man is? Vast een tipje van de sluier; met behulp van SmartRanking.

Malafide praktijken

De reden voor het verbod op betaalde advertenties van loodgieters in een zoekmachine als Google is eigenlijk heel simpel; er zijn helaas veel oplichters die achter deze advertenties zitten. Net als in de krant kun je op internet en bij zoekmachines advertentieplekken aanschaffen. Deze berichten worden dan boven de zoekresultaten van Google geplaatst, ervan uitgaande natuurlijk dat dit betrouwbare bedrijven zijn. Als je snel een loodgieter of slotenmaker nodig hebt, dan klik je natuurlijk op de eerste link die je tegenkomt. Logisch, en daar maken oplichters dus misbruik van, waardoor je veel te veel moet betalen voor werkzaamheden die vaak half worden uitgevoerd. En als je dan een klacht wil indienen, is de vogel meestal al gevlogen. Omdat er veel mensen op deze manier worden opgelicht, heeft Google maatregelen genomen: geen advertenties meer.

Zoektips voor betrouwbare vakmensen

Stel je hebt lekkage in de keuken en hebt een loodgieter nodig. Je opent je internetbrowser en typt in de zoekbalk ‘Loodgieter Kollum’ in. Je krijgt dan een rij hits voor websites van loodgieters bij je in de buurt. Tot 22 februari stonden de adverteerders bovenaan het lijstje, maar nu dus niet meer. Dat wil niet zeggen dat achter iedere website een betrouwbare vakman zit, want ook hier kunnen oplichters nog volop aan het werk zijn – als ze de moeite nemen om een goede, betrouwbare website te bouwen tenminste. Klik dus verschillende websites aan en vergelijk prijzen van verschillende loodgieters (of andere vakmensen die je nodig hebt). Een eerlijke loodgieter is heel helder als het gaat om het tarief. Bel ze maar eens en ze zullen een eerlijk antwoord geven. Daarnaast is het goed om op de website het logo van Techniek Nederland te zoeken. Leden van deze organisatie zijn namelijk betrouwbaar en hebben de juiste kennis en apparatuur in huis. Je kan ook contact opnemen met Techniek Nederland om zo een betrouwbare loodgieter te vinden.

Geen advertenties, wel websites

Natuurlijk mag een loodgieter of slotenmaker altijd een website hebben op internet. Websites zijn geen betaalde advertenties, maar een visitekaartje en informatiebron van een bedrijf. Google organiseert en rangschikt dagelijks alle websites op het web. Dat is een hele klus en miljoenen botjes zijn daar de gehele dag mee bezig. Als de zoekbotjes websites in kaart hebben gebracht, dan kun je dus gevonden worden via een zoekmachine als Google. Tegenwoordig worden er hoge eisen gesteld aan een website. Waar je vroeger gevonden kon worden door sleutelwoorden gewoon achter elkaar op een pagina te zetten, wil Google nu dat je ook kwaliteit levert als het om content gaat. Foto’s bijvoorbeeld en filmpjes met de juiste beschrijvingen kunnen zo gevonden worden. Dit geldt ook voor goede teksten waarin sleutelwoorden als ‘loodgieter’, ‘kollum’ en bijvoorbeeld ‘spoedklus’ organisch zijn verwerkt. Hierdoor stijgt je website in aanzien bij de zoekmachine en word je snel gevonden door iedereen die in de omgeving een loodgieter nodig heeft.

SEO specialist

Om gevonden te worden, kun je een SEO specialist inschakelen, zoals SmartRanking. Een SEO specialist kan namelijk helpen om een professionele website onder de aandacht te brengen van diegene die het nodig heeft. Door goede teksten te plaatsen waar Google blij van wordt, kom je namelijk ook vanzelf hoger in de zoekresultaten te staan. Daar hoef je geen advertentieruimte meer voor te kopen.

Blijf opletten

Als consument is het belangrijk om op je hoede te blijven voor malafide praktijken, vooral nu advertenties als zoekresultaat worden uitgesloten. Als je daar meer over wil weten, heeft Eén Vandaag daar een mooie reportage over gemaakt. Het raadplegen van officiële instanties, zoals Techniek Nederland of de Kamer van Koophandel kan bijdragen aan het vinden van een betrouwbare vakman. En voor loodgieters zelf? Investeren in een sterke online aanwezigheid en het inschakelen van een SEO-specialist kan cruciaal zijn voor het behoud van een prominente plek in de digitale wereld van vandaag. Zet jezelf daarom betrouwbaar en goed op de kaart.

Dit kan u ook interesseren

Back to top button