HoofdnieuwsRegionaal

Kansen digitaal ondernemerschap onvoldoende benut door onwetendheid

DE WESTEREEN – Hoe verbeter de online vindbaarheid van je website of webshop? Veel bedrijven en winkels worstelen met deze vraag. Een begin maken blijft vaak achterwege door onwetendheid. Met de inspiratiebijeenkomst Digitaal Ondernemerschap van woensdag 28 mei 2014 kregen 6 ondernemers uit Friesland antwoord op deze vraag. NOFCOM, leerbedrijf van ROC Friese Poort, was de organisator van deze bijeenkomst op de locatie van het bedrijvencentrum Noordoost Friesland in De Westereen.

Ga uit van de online bezoeker

Veel ondernemers gaan uit van zichzelf en vertellen te veel over zichzelf en het bedrijf. Online bezoekers zijn daarin niet geïnteresseerd. Uit onderzoek blijkt dat 98% van de online bezoekers een webshop of website verlaten zonder iets te doen. Kruip in de huid van de online bezoeker en spreek hem of haar aan. Er zijn 4 types online bezoekers: competitieve bezoeker (snel, feiten), spontane bezoeker (snel, gevoel), methodische bezoeker (langzaam, feiten) en humanistische bezoeker (langzaam, gevoel).

Starten met digitaal ondernemerschap

Een zoekwoordenonderzoek is de eerste stap waarmee bedrijven een start kunnen maken met digitaal ondernemerschap. Deze stap is tevens de eerste stap van de internet marketing mix. Zoekwoorden zijn vervolgens bruikbaar voor zoekmachine optimalisatie (stap 2) en zoekmachine adverteren (stap 3). Een continue interactie met de doelgroep is mogelijk via sociale media (stap 4) en emailmarketing (stap 5). Het effect van al deze stappen is meetbaar via Google Analytics. Dit is een analyse programma van Google om bijvoorbeeld bezoekersaantallen te meten. Het starten met digitaal ondernemerschap is mogelijk in samenwerking met NOFCOM.

Eyeopener

Voor Mister Pickles was de inspiratiebijeenkomst Digitaal Ondernemerschap een eyeopener. ‘Door onwetendheid weten we niet hoe we moeten beginnen en wat we moeten doen om onze webshop te verbeteren’. Ook de andere aanwezige bedrijven, SomeoneELS uit Burum, Vrijehuizenmarkt uit Dokkum, Koopplein Noordoost Friesland,Loonbedrijf Oudwoude en Meubel Superstore, kunnen nu een start maken met digitaal ondernemerschap.

 

NOFCOM.nl
NOFCOM is een leerbedrijf van ROC Friese Poort. Deelnemers van Marketing & Communicatie bieden praktische en digitale ondersteuning om de online vindbaarheid van websites en webshops van MKB bedrijven te verbeteren.

 

Volgende informatiebijeenkomst
Op woensdag 18 juni 2014 is de volgende informatiebijeenkomst over Digitaal Ondernemerschap. U kunt zich aanmelden via [email protected] of via 06-48138492.

 

Dit kan u ook interesseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button