HoofdnieuwsRegionaal

T-Mobile: ‘Daar waar twee boerderijen staan, hoeft men geen bereik’

KOLLUM – T-Mobile: ‘Daar waar twee boerderijen staan, hoeft men geen bereik’  Een goed bekeken parodie zorgde ervoor dat de broers Marcel en Jacob de Vries, afkomstig uit het Friese dorpje Oudwoude vorige week vrijdag terecht kwamen op het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag. De broers maakten een parodie op een reclame van de telecomaanbieder met daarin rapper Ali B. en kregen daarmee veel aandacht. Binnen een week volgde een uitnodiging van de telecomaanbieder om hun kant van het verhaal te vertellen.

De parodiemakers vragen met de video ‘Gurbe en Fedde fan T-Mobyltsje’ aandacht voor de problemen waarmee zij en velen met hen mee kampen: slecht of geen bereik met hun mobiele telefoon.

Na drie uur vergaderen met onder andere directeur communicatie Erwin Zijlstra en drie andere hoofden komen de broers ietwat gedesillusioneerd terug in Friesland. ‘De heren hebben een keurige presentatie voor ons voorbereid, maar de antwoorden staan ons niet aan. Als de directeur communicatie tegen je zegt: ‘Daar waar twee boerderijen staan, hoeft men geen bereik, en daar waar hunebedden liggen ook niet’ dan vragen wij ons af of deze man goed realiseert wat hij zegt.

De directeur liet eerder in een open brief weten dat T-Mobile veel zendmasten in Nederland heeft waarvan veel in Friesland. ‘Dat is gewoon niet waar. Wij krijgen een presentatie van de afdeling techniek voorgeschoteld waarin de cijfers keihard zijn. Er zijn 4800 masten in Nederland, 160 staan er in Friesland. Dat is nog geen 4% van het totale aantal’.

‘Wij krijgen van T-Mobile te horen dat investeren op het platteland duurder is dan in de Randstad omdat hier geen hoge gebouwen staan. Daardoor hoeven ze geen masten te bouwen en kunnen ze de hoogte van een gebouw gebruiken om hun installatie te plaatsen. Investering op een flatgebouw: 100.000 euro, investering van een mast op het platteland: 200.000 euro. Daar komt dan nog eens bij dat Friesland niet het meest rendabele gebied is, dus investeren ze hier minder’ aldus de broers.

De telecomaanbieder heeft aangegeven met de komst van 4G alle 4800 zendmasten te gaan vervangen. ‘Dat is goed om te horen uiteraard, maar ook hier hebben ze ons laten weten: ‘we beginnen in het Westen, dan richting het Zuiden en Oosten en gaan dan pas naar het Noorden’, dat wordt dus pas 2015. Met dit soort acties zal het Noorden altijd een achtergebleven gebied blijven. De politiek moet hier ingrijpen vinden we’.

Opzeggen
Met 4,5 miljoen klanten heeft T-Mobile ongeveer 25% van de markt. Ontevreden klanten kunnen volgens Jansen van de afdeling klachten contact opnemen. ‘Wij kunnen de klanten korting aanbieden of hun contract kosteloos beëindigen’.

Landelijke media in actie
De actie van de Friese broers is niet onopgemerkt gebleven. Het consumentenprogramma Radar van de TROS doet samen met vergelijkingswebsite Bellen.com onderzoek naar de problemen met het mobiele bereik. Niet alleen klanten van T-Mobile kunnen middels een enquête verhaal doen bij het consumentenprogramma, alle telecomaanbieders gaan onder de loep, ook de netwerken van KPN en Vodafone. De enquête kan ingevuld worden op www.trosradar.nl/mobielbereik.

‘Doel voorlopig bereikt’
De parodiemakers laten het hierbij. ‘Ons doel is voorlopig bereikt: het probleem wordt door het grootste consumentenprogramma van Nederland opgepakt, het zou mooi zijn als de politiek daar nog bij komt. Een Mercedes verkopen en een Fiat leveren, dat kan gewoon niet’.

Foto; Anton Kappers

 

 

Dit kan u ook interesseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button