Uilenpalen geplaatst langs Centrale As

Geplaatst op 4 april 2019 om 17:36 | In de categorie: , ,

DOKKUM – Langs de Centrale As zijn tussen Dokkum en de Westereen afgelopen week ruim 100 uilenpalen geplaatst. Daarnaast zijn op de hectometerbordjes rollers geplaatst, waardoor uilen daar niet meer op kunnen zitten. Vanaf de nieuwe hoge palen kunnen de vogels veilig wegvliegen en worden ze niet meer aangereden. Gedeputeerde Johannes Kramer en voorzitter van de Kerkuilenwerkgroep Johan de Jong plaatsten vandaag – donderdag 4 april – samen een nieuwe paal, gemaakt van gerecycled materiaal.

Op een traject van zo’n 10 km van de N356 komen 140 van deze 3 meter hoge uilenpalen te staan. Daarnaast plaatst de provincie rollers op de groene hectometerbordjes. Uilen kiezen er daardoor voor om verderop in de berm op zo’n paal te gaan zitten. Hierdoor vliegen ze vanzelf over de auto’s in plaats van er voor langs.

Minder slachtoffers

Deze maatregel is bedacht in samenwerking met de Kerkuilenwerkgroep, om het aantal verkeersslachtoffers onder uilen te verminderen. Uit een eerdere proef langs de snelweg bij Beetsterzwaag blijkt dat er beduidend minder uilen zijn aangereden. De Centrale As heeft een primeur. Niet eerder werden uilenpalen gemaakt van gerecycled materiaal. De verwachting is dat deze kunststof palen 50 jaar meegaan en daarna weer 100% recyclebaar zijn.

Uilenkenner Johan de Jong is nauw betrokken en blij dat nu ook langs de Centrale As palen komen. “De weg doorsnijdt een aantal belangrijke leef- en jachtgebieden van uilen. Ik verwacht dat er met de komst van deze palen ook hier heel wat uilenlevens gered worden.”

De kerkuil staat bovenaan in de lijst met vogelsoorten die jaarlijks sneuvelen in het verkeer. Volgens schattingen komt bijna de helft van alle kerkuilen in het verkeer aan zijn einde.

Na het succes in Beetsterzwaag is ook Noord- Holland inmiddels een proef gestart met uilenpalen van hout langs diezelfde A7.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *