HoofdnieuwsRegionaal

Plan voor tweedehands brug Oudwoude neemt verrassende wending

OUDWOUDE – Het ambitieuze plan om de verkeersbrug in de Wâlddyk bij Oudwoude te vervangen door een tweedehands exemplaar, neemt een verrassende wending. Tijdens het haalbaarheidsonderzoek van de gemeente Noardeast-Fryslân bleek dat het tweedehands brugdeel uit Ritsumasyl niet aan de huidige eisen voldoet en daardoor niet kan worden hergebruikt. “Skande”, knikt projectleider Boele Dijkstra van de gemeente. “In plaats van re-use kiezen we nu voor een trede hoger in de circulaire ladder, namelijk redesign.”

De beste ideeën ontstaan achterop een bierviltje, wordt wel eens geroepen. Zo ook het ambitieuze plan om de verkeersbrug in de Wâlddyk bij Oudwoude te vervangen door een tweedehands exemplaar. Het plan ontstond vorig jaar tijdens een kenniscafé georganiseerd door de gemeente Noardeast-Fryslân en Ohpen Ingenieurs uit Leek. “Bij inspectie werden ernstige gebreken geconstateerd in het huidige middendeel van de brug in Oudwoude”, legt projectleider Boele Dijkstra uit. “Met het plan voor een tweedehands exemplaar had Oudwoude de primeur op het gebied van circulair hergebruik van infrastructurele elementen.”

Redesign in plaats van re-use

De advertentie ‘Gemeente zoekt brug’ was de aftrap van de zoektocht naar een tweedehands brug. “Tot onze grote verrassing kregen we vrijwel direct vijf bruggen aangeboden”, vertelt Dijkstra. Na een beoordeling werd gekozen voor het bewegende deel (het valdeel) van de voormalige brug uit Ritsumasyl. Maar helaas blijkt na uitgebreid onderzoek dat de kwaliteit van deze brug niet voldoet aan de huidige eisen.

Daarmee neemt het ambitieuze plan een verrassende wending. “Het goede nieuws is dat uit het onderzoek is gebleken dat de fundering van de huidige brug in Oudwoude van uitstekende kwaliteit is”, knikt Dijkstra. “Dit oude deel blijft dan ook behouden. Alleen de slechte stukken van de brug vervangen we door nieuwe delen. In plaats van re-use kiezen we dus voor redesign, een trede hoger in de circulaire ladder.”

Geen tijd te verliezen

Een vraag die de projectleider volop krijgt, is waarom Noardeast-Fryslân niet kiest voor één van de andere vier tweedehands bruggen die de gemeente kreeg aangeboden. “De tijd haalt ons in”, geeft Dijkstra als antwoord. “Zo’n haalbaarheidsonderzoek neemt de nodige maanden in beslag. Die tijd is er niet, omdat de brug in Oudwoude zo lang niet kan wachten. Daar moeten we nu echt aan de slag om de verkeersveiligheid te kunnen blijven garanderen.”

Toch blijft de projectleider optimistisch. “We hebben laten zien dat het mogelijk is om grote bouwmaterialen zoals een brug te hergebruiken. Helaas vallen de puzzelstukjes in dit project net niet helemaal op hun plek, maar de kennis en ervaring die we nu hebben, kunnen we in de toekomst zeker opnieuw toepassen.”

Transitie op z’n Fries

Mede door dit project is het initiatief genomen door o.a. Ohpen Ingenieurs om de zogenoemde ‘Bruggenbank’ uit de jaren ‘80 nieuw leven in te blazen. De Bruggenbank moet een Marktplaats worden, waar circulaire bruggen worden aangeboden en afgenomen. “Onze opgedane kennis vormt daarvoor de handleiding”, meldt Dijkstra. “Zo willen we een voorbeeld zijn voor andere gemeenten. Dit is transitie op z’n Fries: gedurfd, tastbaar en met echte impact!”

Foto’s Jelke Jongsma

Dit kan u ook interesseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button